TU Berlin

Audio Communication GroupSteffen Lepa

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Dr. phil. Steffen Lepa M.A.

Lupe

Scientific collaborateur in cluster-of-excellence research project Medium und Emotion

Leader of research project:
"Survey Musik und Medien. Empirische Basisdaten und theoretische Modellierung der Mediatisierung alltäglicher Musikrezeption in Deutschland"


Office hours: Tuesdays 12-14h (Room H 2001 E)
If you are planning a visit, please send me an email in advance!


Contact:

E-Mail: steffen.lepa AT tu-berlin.de
Phone: +49 30 314 29313
Telefax: +49 30 314 21143

Private website

Research interests

  • Media reception / media use
  • Media education / instructional design
  • Social research methodology
  • Computer-based research and analysis instruments
  • Neurocognitive social media psychology
  • Bologna process and study programmee evaluation
  • Digital Cultures and media philosophy
  • Sound design, film music, multimedia production
  • youth culture / adolescence research

 

 

Publications


Weinzierl, S. and Lepa, S. (2017): "RAQI Boston". In:


Weinzierl, S. and Lepa, S. (2017): "On the Epistemic Potential of Virtual Realities for the Historical Sciences. A Methodological Framework". In: Ariso, José Maria (Ed.) Augmented Reality: Reflections on Its Contribution to Knowledge Formation Berlin, De Gruyter, 61–80.


Weinzierl, S. and Lepa, S. (2017): "A room acoustical quality inventory". In: Boston, MA (USA)


von Coler, H., Götz, M. and Lepa, S. (2018): "Parametric Synthesis of Glissando Note Transitions - A user Study in a Real-Time Application". In: Aveiro (Portugal)




Steffens, J., Lepa, S., Herzog, M., Schönrock, A. and Egermann, H. (2018): "‚Bridging the Semantic Gap‘ – Kann der semantische Ausdruck von Musik mithilfe von akustischen Signaleigenschaften vorhergesagt werden?". In: München


Steffens, J., Lepa, S., Egermann, H., Schönrock, A. and Herzog, M. (2017): "Entwicklung eines Systems zur automatischen Musikempfehlung im Kontext des Audio Brandings". In: Kiel


Steffens, J., Lepa, S., Herzog, M., Schönrock, A., Peeters, G. and Egermann, H. (2017): "High-level chord features extracted from audio can predict perceived musical expression". In: Suzhou, China



Preuß, P. and Lepa, S. (2012): "Alien Voices: The Sonic Construction of Foreignness in Science Fiction Film". In: Zakharine, Dmitri and Meise, Nils (Ed.) Electrified Voices: Medial, Socio-Historical and Cultural Aspects of Voice Transfer Göttingen, Vandenhoeck & Ruprecht, 343–358.



Pelleter, M. and Lepa, S. (2007): "Sampling als kulturelle Praxis des HipHop". In: Bock, Karin and Meier-Schuegraf, Stefan and Süß, Günther (Ed.) HipHop meets Academia. Globale Spuren einer glokalen Jugendkultur Bielefeld, transcript, 199–213.

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Lykartsis, A., Pysiewicz, A., von Coler, H. and Lepa, S. (2013): "The Emotionality of Sonic Events : Testing the Geneva Emotional Music Scale (GEMS) for Popular and Electroacoustic Music". In: Luck, Geoff and Brabant, Olivier (Ed.) Proceedings of the 3rd International Conference on Music & Emotion (ICME3) Jyväskyla, Finland

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Lindau, A., Erbes, V., Lepa, S., Maempel, H.-J., Brinkmann, F. and Weinzierl, S. (2014): "A Spatial Audio Quality Inventory (SAQI)". In: Acta Acustica united with Acustica , 100(5), 984–994.


Lindau, A., Brinkmann, F., Erbes, V., Lepa, S., Maempel, H.-J. and Weinzierl, S. (2014): "A focus group approach towards a Spatial Audio Quality Inventory for virtual acoustic environments". In: Berlin

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Lindau, A. and Lepa, S. (2013): "Dynamische Binauralsynthese – ein Verfahren der virtuellen Akustik als Ansatz zur Untersuchung technologiebezogener Hypothesen im Rahmen medienpsychologischer Rezeptionsexperimente". In: Jahrestagung 2013 der Fachgruppe Methoden der Deutschen Gesellschaft für Publizistik und Kommunikationswissenschaft (DGPuk) Münster


Lindau, A., Brinkmann, F., Erbes, V., Lepa, S., Maempel, H.-J. and Weinzierl, S. (2014): "Eine Fokusgruppe für die Entwicklung eines Vokabulars zur sensorischen Beurteilung virtueller akustischer Umgebungen". In: Oldenburg


Lindau, A. and Lepa, S. (2017): "Das Unbeobachtbare beobachtbar machen: Dynamische Binauralsynthese als Verfahren zur Untersuchung audiotechnologiebezogener Hypothesen im Rahmen medienpsychologischer Rezeptionsexperimente". In: Matthes, Jörg and Schieb, Carla and Quandt, Thorsten and Vogelgesang, Jens (Ed.) Beobachtungsverfahren in der Kommunikationswissenschaft Köln, Herbert von Halem, in press.


Lepa, S. (2012): "Was kann das Affordanzkonzept für eine Methodologie der Populärkulturforschung 'leisten'?". In: Kleiner, Marcus S. and Rappe, Michael (Ed.) Methoden der Populärkulturforschung: Interdisziplinäre Perspektiven auf Film, Fernsehen, Musik, Internet und Computerspiele Münster, LIT-Verlag, 273–298.


Lepa, S. (2011): "A Mixed Methods Approach to Questions Concerning the Mediatization of Musical Experience". In: Mediatized Worlds Conference: Culture and Society in a Media Age Bremen


Lepa, S. (2010): "Media Appropriation from a Critical Realist Point of View? Theoretical Premises and Empirical Research". In: da Silva, Augusto Soares and Martins, José Cândido and Magalháes, Luísa and Goncalves, Miguel (Ed.) Comunicação, Cognição e Media. Volume 1 Braga (Portugal), Aletheia, 379–390.

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Lepa, S. and Geimer, A. (2007): "Jenseits des Films - Postmortem-Kino als Sinnagentur für jugendliche Häretiker?". In: Becker, Andreas R. and Hartmann, Doreen and Lorey, Don Cecil (Ed.) Medien - Diskurse - Deutungen. Dokumentation des 20. Film- und Fernsehwissenschaftlichen Kolloquiums Marburg, Schüren, 36–43.

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Lepa, S. (2011): "Attuning with the Artwork - Theodor Lipps' Concept of Aesthetische Einfühlung and the Case of Mediatized Music". In: German Studies DAAD Summer School for Postgraduates: Stimmungen - Climates - Moods - Atmospheres Edinburgh (UK)


Lepa, S. and Floto, C. (2005): "Audio-Vision als Konstruktion. Grundzüge einer funktionalistischen Audioanalyse von Multimedia und Film". In: Segeberg, Harro and Schätzlein, Frank (Ed.) Sound. Zur Technologie und Ästhetik des Akustischen in den Medien Marburg, Schüren, 347–365.

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Lepa, S. and Daschmann, G. (2007): "IMES - ein indirektes Messverfahren zur Evaluation von Sound Logos". In: Bronner, Kai and Hirt, Rainer (Ed.) Audio-Branding. Entwicklung, Anwendung, Wirkung akustischer Identitäten in Werbung, Medien und Gesellschaft München, R. Fischer, 141–158.

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Lepa, S. (2013): "Zur Ermittlung von Filmlesartentypologien mit Hilfe der Postrezeptiven Lesartenanalyse (PLA)". In: Naab, Theresa and Schlütz, Daniela and Möhring, Wiebke (Ed.) Standardisierung und Flexibilisierung als Herausforderungen der kommunikations- und publizistikwissenschaftlichen Forschung Köln, Herbert von Halem, 203–228.




Lepa, S. (2013): "Emotionale Musikrezeption in unterschiedlichen Alltagskontexten: Eine wahrnehmungsökologische Perspektive auf die Rolle der beteiligten Medientechnologien". In: Schröter, Jens and Vollmar, Axel (Ed.) Auditive Medienkulturen. Techniken des Hörens und Praktiken der Klanggestaltung Bielefeld, Transcript, 373–391.



Lepa, S. and Hoklas, A.-K. (2015): "How do people really listen to music today? Conventionalities and major turnovers in German audio repertoires". In: Information, Communication & Society , 18(10), 1253–1268.

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Lepa, S., Maempel, H.-J., Ungeheuer, E. and Weinzierl, S. (2013): "Technology matters: An experimental exploration on how the spatial cues afforded by different audio playback devices shape the perceived emotional expression of mediatized music". In: 3rd International Conference on Music & Emotion (ICME 3) Jyväskylä, Finnland






Lepa, S. (2013): "A critical realist approach to mediatization research". In: Copenhagen, Denmark


Lepa, S., Weinzierl, S. and Hoklas, A.-K. (2012): "Survey Musik und Medien. Drei Herausforderungen als Diskussionseinstieg". In: Berlin







Curriculum Vitae

since 2012
Project leader of national-funded research project “Survey Musik und Medien. Empirische Basisdaten und theoretische Modellierung der Mediatisierung alltäglicher Musikrezeption in Deutschland” as part of the DFG-priority programme DFG-Schwerpunktprogramms “Mediatisized Worlds” .

since 2010
Postdoc researcher at the Audio Communication Group, Institute for Language and Communication at Technical University of Berlin, in the research project “Medium und Emotion” as part of the Berlin Cluster of Excellence network “Languages of Emotion

2009 – 2010
Teaching appointment for questionaire design and graphical data analysis with SPSS at the Faculty for Education and Social Sciences at Oldenburg University

2009 – 2010
Scientific lecturer (social research methodology) at the Institute for Pedagogics der Universität Oldenburg

2009 – 2010
Teaching appointment for multivariate statistics at the Faculty for Education and Social Sciences at Oldenburg University

September 2009
Promotion to a Doctor of Philosophy (“summa cum laude”) by the Faculty for Education and Social Sciences of Oldenburg University with the dissertation thesis:
“Jenseits des Films. Quantitativ-inhaltsanalytische Rekonstruktion von filmischen Verstehens- und Aneignungsprozessen mit Hilfe der Postrezeptiven Lesartenanalyse (PLA)”, supervised by Prof. Yvonne Ehrenspeck (general pedagogics) und Prof. Bernard Kittel (social research methodology)

2007 – 2010
Scientific lecturer (media education, social research methodology) at the Institute for Pedagogics at Oldenburg University

2007 – 2009
Teaching appointment for statistics with SPSS at the Faculty for Education and Social Sciences at Oldenburg University

2005 – 2009
Teaching appointment for digital audio editing at Braunschweig University of Fine Arts

2005 – 2007
Scientific research assistant in the national funded research project “Kommunikatbildungsprozesse Jugendlicher zur Todesthematik und Filmische Instruktionsmuster” at the Arbeitsbereich “Philosophie der Erziehung” (Prof. Dieter Lenzen) at Freien Universität Berlin

2005 – 2006
Teaching appointment for information psychology at the Ostfalia University of Applied Sciences

2003 – 2005
Master Study of Media Management at the Hannover University of Music, Drama and Media (Master of Arts degree, final grade: 1,5 / ECTS-Grade B – very good)

2003 – 2005
Responsible leader of the digital audio studio of the Central Media Service Unit at Braunschweig University of Fine Arts

2002
Student research assistent at the BmBF/MWK-funded research project “CRIMP – Criteria for Evaluation of Audiovisuals in Multimedia Production“, of the Research Centre L3S, University of Hannover

1998 – 2003
Master study of Media Studies, Psychology and Media Technology at the Technical University of Braunschweig and Braunschweig University of Fine Arts (Master of Arts degree with final grade: 1,3)

1997 – 1998
Alternative civilian service at the daycare house for the elderly disabled of Lebenshilfe gGmbH, Braunschweig

1997
University entrance diploma (“Abitur”) in English, Music, History (bilingual) und Computer Science at the Gymnasium Ricarda-Huch-Schule, Braunschweig, Germany (final grade: 1,8)

born on July, 30th 1978 in Braunschweig, Lower Saxony, Germany.

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