Inhalt des Dokuments
Projects
Research at Audio Communication Group is dedicated to the communication of music and speech in acoustical or electro-acoustical systems. This includes topics such as electroacoustic recording, reproduction and playback technologies, realization of 3D virtual audio by means of binaural technology or sound field synthesis, technologies for the composition and realization of electroacoustic music and sound art, and empirical approaches to study the everyday reception of musical content via media. Typically, these are interdisciplinary studies reaching from humanities, cultural studies, across social sciences and psychology to computer science and engineering.
Title | Duration | Funded
by |
---|---|---|
Raumakustik von Kantenabsorbern [1] | 2019 | Stiftung Casa
Acustica |
Das
Tonstudio als diskursiver Raum [2] | 2019-2022 | DFG, MA
7142/2-1 |
Theatergeräusche [3] | 2019-2022 | DFG, SCHR
1521/1-1 |
Optimale
Schallfelderzeugung für Beschallungsaufgaben im Zeit- und
Frequenzbereich [4] | 2018- | DFG, WE 4057/16-1 |
Artist-to-Business-to-Business-to-Consumer Audio
Branding System (ABC_DJ [5]) | 2016- | EU,
Horizon 2020 Research and Innovation, Call ICT-19
[6] |
Berlin
Workshop on Music Performance Databases [7] | 2018 | DFG, WE
4057/13-1 |
Konzertwesen und Konzerträume in Japan, 1868-1945
[8] | 2016- | DFG, WE
4057/12-1 |
Auralisierung archäologischer Räume [9] | 2016- | DFG, EXC 1027, Bild Wissen
Gestaltung. Ein interdisziplinäres Labor [10] |
3D-Audio-Kopfhörersystem für mobile
Endgeräte [11] | 2016-2018 | BMWi, ZIM |
Schallfeldsynthese für ein optimiertes Controlling von
Line-Array-Systemen in der Beschallungstechnik [12] | 2015-2017 | BMWi,
ZIM |
Raumakustik und
musikalische Interpretation [13] | 2014- | DFG, WE 4057/9-1
[14] |
Design,
Development and Dissemination of New Musical Instruments (3DMIN) [15]
| 2014-2016 | Einstein
Stiftung Berlin [16] |
'Teatro'. Bühnentechnik und Raumakustik im Theaterbau des
16. Jahrhunderts | 2013-2016 | WE 4057/7-1 |
Survey Musik und Medien [17]. Empirische Basisdaten
und theoretische Modellierung der Mediatisierung alltäglichen
Musikhörens in Deutschland | 2012-2014 | DFG
LE 3096/1-1 [18] |
Simulation und Evaluation akustischer Umgebungen (SEACEN
[19]) | 2011- | DFG, FOR
1557 [20] |
Von der
Wahrnehmungsforschung zur Erfahrungsästhetik [21]: Die
musikalisch-klangliche Konstruktion des Raumes und ihre
Technik | 2011- | DFG,
BR 4051/1-1, BR 4051/3-1 [22] |
Die Akustik von Theatern der frühen Neuzeit in
Norditalien | 2010-2011 | Gerda Henkel Stiftung [23] |
Medium und Emotion [24]. Zur emotionalen Wirkung
von Musik in verschiedenen medialen
Rezeptionssituationen | 2009-2011 | DFG, EXC 302
Languages of Emotion [25] |
Konzertsaal versus mediale Rezeption [26].
Vergleichende empirische Untersuchung von binaural synthetisierten,
natürlichen und elektroakustisch übertragenen musikalischen
Aufführungen | 2008-2011 | DFG, WE 4057/1-1
[27] |
Die Akustik
historischer Aufführungsräume für Musik und Theater
[28] | ||
Wellenfeldsynthese für einen großen Hörsaal [29] | 2006-2007 | TU
Berlin |
Virtual
Electronic Poem (VEP [30]) | 2005-2007 | EU, Kultur 2000
[31] |
/raumakustik_von_kantenabsorbern/
/theatergeraeusche/
/abc_dj/
/berlin_workshop_on_music_performance_databases/
/konzertwesen_und_konzertraeume_in_japan_1868_1945/
icher_ii_auralisierung_archaeologischer_raeume/
schwerpunkt-architekturen-des-wissens/
s/3d_audio_kopfhoerersystem_fuer_mobile_endgeraete/
ldsynthese_fuer_line_array_systeme/
s/raumakustik_und_musikalische_interpretation/
s/design_development_and_dissemination_of_new_musical_i
nstruments_3dmin/
s/survey_musik_und_medien/
s/seacen/
kalisch_klangliche_konstruktion_des_raums_und_ihre_tech
nik/
s/medium_und_emotion/
aal_und_mediale_rezeption/
s/die_akustik_historischer_auffuehrungsraeume_fuer_musi
k_und_theater/
s/wellenfeldsynthese/
s/virtual_electronic_poem/