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TU Berlin

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Publications

Straebel, Volker (2010). Vom Verschwinden der Klangkunst. Der Begriff der Klangkunst als wissenschaftsgeschichtliches Konstrukt. In: Kiefer, Peter (Ed.) Klangräume der Kunst Heidelberg: Kehrer, (pp. 53–60).


Schmierer, Elisabeth (2007). Geschichte des Liedes. Laaber: Laaber-Verlag.


Fabian Brinkmann and Alexander Lindau and Markus Müller-Trapet and Michael Vorländer and Stefan Weinzierl (2015). Cross-validation of measured and modeld head-related transfer functions. Fortschritte der Akustik – DAGA 2015 1118-1121.


Hold, Christoph and Seipel, Fabian and Brinkmann, Fabian and Lykartsis, Athanasios and Weinzierl, Stefan (2017). Eigen-Images of Head-Related Transfer Functions. 143rd AES Convention, Convention Paper 9891 New York, USA , .


Bernschütz, Benjamin and Pörschmann, Christoph and Spors, Sascha and Weinzierl, Stefan (2011). Soft-Limiting der modalen Amplitudenverstärkung bei sphärischen Mikrofonarrays im Plane Wave Decomposition Verfahren. Fortschritte der Akustik - DAGA 2011. 661–662.


Mauser, Siegfried and Schmierer, Elisabeth (2010). Handbuch der musikalischen Gattungen. : Laaber.


Fabian Brinkmann and Reinhild Roden and Alexander Lindau and Stefan Weinzierl (2014). Audibility of head-above-torso orientation in head-related transfer functions. Forum Acusticum .


Bernschütz, Benjamin and Pörschmann, Christoph and Spors, Sascha and Weinzierl, Stefan (2010). Entwurf und Aufbau eines variablen sphärischen Mikrofonarrays für Forschungsanwendungen in Raumakustik und Virtual Audio. Fortschritte der Akustik - DAGA 2010 717–718.


Mauser, Siegfried and Schmierer, Elisabeth (2009). Gesellschaftsmusik, Bläsermusik, Bewegungsmusik. Laaber: Laaber-Verlag.


Schmidts, Christian and Pfeiffer, Sven and Kokabi, Omid (2020). RESONATOR — An Iterative Approach for Designing Acoustically-Driven Morphologies. Impact: Design With All Senses 189-198.


Fabian Brinkmann and Alexander Lindau and Martina Vrhovnik and Stefan Weinzierl (2014). Assessing the authenticity of individual dynamic binaural synthesis. Proc. of the EAA Joint Symposium on Auralization and Ambisonics 62-68.


Straebel, Volker (2008). Zur frühen Geschichte und Typologie der Klanginstallation: Klangkunst. In: Tadday, Ulrich (Ed.) Klangkunst München: Edition Text+Kritik, (pp. 24–46).


Schmierer, Elisabeth (2010). Komponisten-Porträts. Stuttgart: Reclam.


Straebel, Volker (2010). The Sonification Metaphor in Instrumental Music and Sonification's Romantic Implications: Proceedings of the 16th International Conference on Auditory Display. Proceedings of the 16th International Conference on Auditory Display 287–294.


Schmierer, Elisabeth (2009). Jacques Offenbach und seine Zeit. Laaber: Laaber-Verlag.


Straebel, Volker (2009). Musikalisierung der Kunst als Schrecken des Nichts. Beobachtungen bei Jens Brand. In: Himmelsbach, Sabine and Edith-Ruß-Haus für Medienkunst (Ed.) Jens Brand, Book Heidelberg: Kehrer, (pp. 24–31).


Abels, Norbert and Schmierer, Elisabeth (2012). Hans Werner Henze und seine Zeit. Laaber and Oberpf: Laaber.



Straebel, Volker (2008). 'The composer becomes part of a creative circuit.' – Vladimir Ussachevsky's early aesthetic judgement regarding the new medium of tape music. National Conference of the Society for Electroacoustic Music in the United States (SEAMUS) University of Utah Salt Lake City


Schärer Kalkandjiev, Zora and Weinzierl, Stefan (2015). Playing slow in reverberant rooms. Investigation of a common concept based on empirical data. Proc. of the Third Vienna Talk on Music Acoustics 215–219.


Weinzierl, S. and Vorländer, M. and Zotter, F. and Maempel, H.-J. and Lindau, A. (2014). Proceedings of the EAA Joint Symposium on Auralization and Ambisonics 2014. Berlin: Universitätsbibliothek Technische Universität Berlin.



Schärer Kalkandjiev, Zora (2015). The Influence of Room Acoustics on Solo Music Performances. An Empirical Investigation. Berlin: Logos Verlag.


Straebel, Volker (2011). Werkbegriff und Partitur-Metapher in Sol LeWitts wall drawings. Sol LeWitt Symposium Berlin Art Laboratory Berlin


Weinzierl, S. (2014). Akustische Grundlagen der Musik. Laaber: Laaber-Verlag.


Fabian Brinkmann and Alexander Lindau and Stefan Weinzierl and Gunnar Geissler and Steven van de Par and Markus Müller-Trapet and Rob Opdam and Michael Vorländer (2017). The FABIAN head-related transfer function data base. https://dx.doi.org/10.14279/depositonce-5718.2


Straebel, Volker (2010). Unique or reproducible: the performative aspects of media-specific artist records: Study Group Conference. Study Group Conference "Music and Media" (MaM), International Musicological Society (IMS) Berlin


Weinzierl, S. (2014). Audiotechnik. In: Reuter, Christoph and Auhagen, Wolfgang and Altenburg, Detlef (Ed.) Musikalische Akustik Laaber: Laaber-Verl., (pp. ).


Weinzierl, S. (2014). Der Raum. In: Reuter, Christoph and Auhagen, Wolfgang and Altenburg, Detlef (Ed.) Musikalische Akustik Laaber: Laaber-Verl., (pp. ).


Brinkmann, Fabian and Weinzierl, Stefan (2018). Comparison of head-related transfer functions pre-processing techniques for spherical harmonics decomposition. AES Int. Conf. on Audio for Virtual and Augmented Reality (AVAR) Redmond, USA , 1-10.


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Grigoriev, Dmitry and Ackermann, David and Pelzer, Sonke and Weinzierl, Stefan (2016). Ein psychologisches Messinstrument für die akustische Wahrnehmung von Räumen für Musik und Sprache: Stimulus-Erzeugung. Fortschritte der Akustik 4.


Straube, F.; Schultz, F.; Makarski, M.; Weinzierl, S. (2016). Optimized Driving Functions for Curved Line Source Arrays Using Modeled and Measured Loudspeaker Data. Fortschritte der Akustik: Tagungsband d. 42. DAGA 1136–1139.


Erbes, V. and Geier, M. and Spors, S. and Weinzierl, S. (2015). Database of single-channel and binaural room impulse responses of a 64-channel loudspeaker array. 138th AES Convention .


Haedrich, M.; Lindau, A.; Weinzierl, S. (2016). A Mobile App for Geolocalized, Dynamic Binaural Synthesis. Fortschritte der Akustik: Tagungsband d. 42. DAGA 822–825.


Straebel, Volker (2009). John Cage's Reception of Italian Futurism. Festival Internazionale di Musica Elettroacustica del Conservatorio S. Cecilia Rom


Kim, T. H. and Weinzierl, S. (2013). Modelling Gestures in Music Performance with Statistical Latent-State Models. Proc. of 13th. New Interfaces for Musical Expression (NIME) 427–430.


Straebel, Volker (2009). The 'Project for Magnetic Tape' (1952/53): Challenging the Idea of a Critical Edition of Historic Music for Recording Media. Music: Notation and Sound, joint conference of the International Association of Music Libraries (IAML) and the International Musicological Society (IMS) Amsterdam


Maempel, H.-J. and Weinzierl, S. (2012). Demands on measurement models for the perceptual qualities of virtual acoustic environments. 59th Open Seminar on Acoustics 149–154.



Weinzierl, S. (1996). Die Akustik der Konzerträume Beethovens in Wien. 19. Tonmeistertagung – VDT International Convention 843–865.


Weinzierl, S. (1998). Akustische Simulation der Konzerträume Beethovens. Fortschritte der Akustik – DAGA 698–699.


Hermant, N. and Chouly, F. and Silva, F. and Luizard, P. and Pelorson, X. (2015). Hydroelastic finite element model of a vocal fold replica. Proc. 22th International Congress on Sound and Vibration, Florence, Italy, 12-16 July .


Weinzierl, S. (1998). Zur Klangbalance klassischer Oratorienwerke. 20. Tonmeistertagung – VDT International Convention 604–616.


B.F.G. Katz and O. Delarozi\`ere and P. Luizard (2011). A ceiling case study inspired by an historical scale model. Proc. Institute of Acoustics, $8^th$ International Conference on Auditorium Acoustics, Dublin, 20-22 May, pp. 314-321 .


Fabian Brinkmann and Stefan Weinzierl (2017). AKtools - eine offene Software zur Erhebung, Verarbeitung und Inspektion akustischer Signale. Fortschritte der Akustik – DAGA 2017 210-213.



Weinzierl, S. and Franke, C. (2003). 'Lotte, ein Schwindel!' – Geschichte und Praxis des Musikschnitts am Beispiel von Beethovens 9. Symphonie. 22. Tonmeistertagung – VDT International Convention .



Brinkmann, Fabian and Weinzierl, Stefan (2017). AKtools – An Open Software Toolbox for Signal Acquisition, Processing, and Inspection in Acoustics. 142nd AES Convention, Convention e-Brief 309 .


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